26 Decembra, 2024
Aktuelno Crna Gora Društvo

Prva dionica autoputa Bar-Boljare gotova do kraja godine

Radovi na prvoj dionici auto-puta Bar-Boljare u Crnoj Gori mogli bi biti završeni do kraja godine, ako samo tehnički parametri budu uticali na njihovu dinamiku, saopštio je zamjenik šefa nadzora izgradnje na tom projektu Jovan Ivanović, prenosi podgorička Pobjeda.

 

On je u emisiji ABS na Televiziji Crne Gore (TVCG) rekao kako očekuje da će se u periodu povoljnih vremenskih uslova za rad unaprijediti dinamika radova, kako bi se ostvario napredak na terenu.

Govoreći o tome kada bi radovi mogli biti završeni, budući da je rok sa septembra pomjeren na kraj novembra, Ivanović je rekao da se kraj radova može očekivati do kraja godine, ako samo tehnički parametri budu uticali na dinamiku, prenosi portal RTCG.

„Ako određeni sporovi koje strane imaju, a za to postoji ugovorena procedura, ne bi trebalo, a mogu da utiču na recimo planiranu dinamiku, u tom slučaju može doći na kašnjenja u odnosu na novi datum kada je izvođač obavijestio investitora da može završiti radove“, objasnio je Ivanović.

On je saopštio da su radovi na prvih 20-ak kilometara auto-puta, na sekcijama jedan i dva, u završnoj fazi.

„Građevinski radovi su uglavnom završeni. Dva sloja asfalta, a ponegdje i završni sloj, je već odrađen. Paralelno sa tim urađeni su elektromašinski radovi, opremanje auto-puta raznim instalacijama, u tunelima ventilacija, rasvjeta, protivpožarna zaštita, vertikalna i horizontalna signalizacija, sve je završeno“, rekao je Ivanović.

Na drugoj polovini prve dionice auto-puta, odnosno preostalih 20-ak kilometara, stepen gotovosti nije kao na sekcijama jedan i dva.

„Vremenski uslovi tokom zime su diktirali planiranu dinamiku. Izvode se završni radovi, pripremamo kolovoznu konstrukciju za asfaltne radove. Na nekim dionicama asfalt je već odrađen, u tunelima pogotovo na dionicama tri i četiri“, dodao je Ivanović.

Podsjećamo da su prema ranijim najavama radovi na prvoj dionici prvog autoputa u Crnoj Gori trebali biti završeni u junu ove, 2021. godine.

Radovi na izgradnji autoputa Bar – Boljare (169,2 km) zvanično su počeli 11. maja.2015 godine. Izgradnja prioritetne dionice Smokovac – Uvač – Mateševo, bilo je planirano da traje četiri godine. Izvođač radova, kineska kompanija CRBC trebala je, prema zvaničnim informacijama, u roku od 48 mjeseci avršiti izgradnju ove dionice, dužine 41 kilometar, sa 45 mostova i vijadukata i 32 tunela.

Jedno od građevinskih čuda u regionu i šire, most “Moračica” na dionici Autoputa Bar – Boljare, spojen je 11. oktobra 2019. godine.

Most „Moračica“, najveći pojedinačni objekat na prioritetnoj dionici Autoputa Bar – Boljare, visok je 175 m (od dna korita Morače do kolovoza od 205 m), širok 23,4 m, i dug 960 m.

Crna Gora je jedina zemlja na Balkanu koja nema autoput. Na autoputu Bar-Boljare je planirana gradnja 42 tunela i 92 mosta i vijadukta. Prioritetna dionica Smokovac-Uvač-Mateševo, autoputa Bar-Boljare sa 63 metra nadmorske visine kod Smokovca autoput u Mateševu dolazi na preko 1100 metara.

Prosječni dnevni, odnosno godišnji saobraćaj na postojećim putevima od Bara do granice sa Srbijom na pojedinim dionicama kreće se od 5,1 do 8,3 hiljade vozila sa izraženim sezonskim godišnjim intenzitetom koji dostiže i do 20 hiljada vozila.

Kako je ranije bilo objavljeno na sajtu autoput.me izgradnja prve dionice autoputa će koštati 809,6 miliona eura. Od tog iznosa, 85 procenta t.j. 688,16 miliona eura će obezbjediti Exim banka kroz kredit, a 15 odsto t.j. 121,44 miliona eura je učešće države Crne Gore. Rok otplate kredita je 20 godina, grejs period šest godina, a godišnja kamatna stopa iznosi dva posto. Period povratka sredstava koja su potrebna za gradnju prioritetne dionice autoputa od Smokovca do Mateševa iznosi 17 godina od perioda gradnje, odnosno 13 godina od početka njegove eksploatacije pokazala je socio – ekonomska analiza tog projekta.

Autoput Bar-Boljare dio je Koridora 11 koji će Crnu Goru i Srbiju, preko općina Bijelo Polje i Sjenica, povezati sa Evropskom unijom.

Prema posljednjim najavama Saobraćajnog instituta CIP iz Beograda autoput preko Pešteri, dionica od Požege preko Ivanjice do Boljara, dužine 107 km, može početi da se gradi 2021. godine.

Poslednja je dionica Koridora 11 koja bi spojila Beograd sa Crnom Gorom je najskupllji dio te saobraćajnice kroz Srbiju.

Trasa Požega-Boljare ide od Požege preko Arilja, Ivanjice i sredinom Peštera do Boljara gdje treba da se poveže s Crnom Gorom.

Prolazak auto put kroz regiju Sandžak se vidi kao mogućnosti za razvoj regije, posebno nerazvijene općine Sjenica. Pored autoputa, kroz Peštersku visoravan planirana je izgradnja četiri petlje, deset benzinskih pumpi, 18 odmorišta i 107 retenzija.

Prvi dio Koridora 11 kroz Srbiju, u dužini od 40,4 kilometra, od Ljiga do Preljine, otvoren je početkom novembra 2016. godine.

Od projektne dokumentacije za ovih 107 kilometara Koridora 11 do sada je urađena preliminarna studija izvodljivosti sa generalnim projektom.

Auto-put E763 Beograd – Južni Jadran, u narodu poznatiji kao Koridor 11, će povezivati Rumuniju, Srbiju, Crnu Goru i Italiju. Protezaće se od Temišvara, preko Vršca, proći će kroz Beograd, pa dalje preko Čačka, Požege, Podgorice do Bara, a onda morskim putem, preko Jadrana biće povezan sa Barijem u Italiji.

Izvor: pobjeda.me. SNews

 

Povezane vijesti

%d bloggers like this: